Kā D vitamīns ietekmē mūsu dzīves kvalitāti?

           d vitamīns Visiem zināms, ka vitamīniem ir nenovērtējama nozīme mūsu organisma funkcionēšanā – tie piedalās pilnīgi visos ķermeņa procesos un ir tiešā mērā atbildīgi par dzīves kvalitāti. Tomēr, jāsaka, ka pētījumi liecina, ka daži vitamīni ir nedaudz svarīgāki par citiem, jo tie atbild par mūsu vispārējo noskaņojumu, kas tiešā mērā ietekmē to, kā skatāmies uz dzīvi. Viens no šādiem vitamīniem noteikti ir vitamīns D.

D vitamīnu nereti mēdz saukt arī par hormonu, ne vitamīnu, jo šis taukos šķīstošais elements ir ārkārtīgi nozīmīgs organismam. D vitamīna īpašības piemīt vairākām vielām, piemēram, vitamīniem D2, D3, D4, D5, D6 un tā tālāk, tomēr medicīniskie pētījumi liecina, ka reāli praktiska nozīme ir vitamīniem D2 un D3.

Visbiežāk jāuztraucas tieši par vitamīna D3 līmeni organismā, jo šo vielu sintezē mūsu āda saules starojuma ietekmē. Attiecīgi – nav saules, nav vitamīnu sintēzes. Ņemot vērā, ka Latvija ir viena no valstīm, kas izteikti piedzīvo visus gadalaikus, tumšajos ziemas periodos ķermenim jāpaļaujas uz savām vasarā uzkrātā vitamīna D3 rezervēm, kuras nereti pavasarī izsīkst un iespaido noskaņojumu. Vitamīns D2 iekļauts ergoestrīnu grupā, un tas ir atrodams augos un raugā.

Jāsaka, ka D vitamīns šķeļas gaisa skābekļa klātienē un saules gaismā, tādēļ, lai to saglabātu un uzņemtu caur pārtiku, jāievēro īpaši noteikumi. Piemēram, tas labāk saglabāsies, ja gatavosi ēdienu ar vāku noslēgtos traukos.

Kā jau minējām, vitamīnu D2 var uzņemt ar pārtikas produktiem. Galvenie produkti, kas satur vislielāko šī vitamīna koncentrāciju, ir alus raugs, aknas, dažādi diedzēti graudi, kāposti (visa veida, piemēram, ziedkāposti, Briseles kāposti, arī brokoļi), olu dzeltenumi, piens un tā produkti, kam īpaši ražošanas procesā pievienots D vitamīns, zivis (visu veidu, tomēr visvairāk vitamīns atrodams tunčos, lašos, sardīnēs, siļķēs), kā arī uztura bagātinātājos, tādos kā zivju eļļa.

D vitamīna rezerves ķermenis veido aknās un taukaudos. Šos uzkrājumus tad arī ķermenis var izmantot brīžos, kad apkārtējās vides apstākļi neveicina šo vitamīnu veidošanos.Par D vitamīna uzņemšanu īpaši jādomā šādos gadījumos: rahīta profilaksei, konjuktivīta novēršanai, osteoporozes profilaksei, dažu ļaundabīgo audzēju profilaksei, normālai skeleta attīstībai un saglabāšanai (tas attiecas arī uz pieaugušajiem), bērniem zobu un kaulu veidošanās periodā. Zinātnieki atklāj arvien jaunus procesus, kuros piedalās tieši šis vitamīns, kuru mūsu ķermenī uzņemt un uzglabāt ir visgrūtāk, tādēļ noteikti jāpievērš uzmanība D vitamīna līmenim asinīs!

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *